Turski sultan Mehmed V, iz dinastije Osmanlija, proglasio je džihad 14. novembra 1914. godine, ubrzo nakon što je
Srbija i početak rata
U isto vreme, Srbija je u rat ušla kao
Ultimatum je sadržavao 10 zahteva, od kojih su neki direktno narušavali suverenitet Srbije – na primer, da austrougarski organi učestvuju u istrazi i gonjenju lica osumnjičenih za umešanost u
Tokom rata (1918), Kraljevina Srbija postaće jezgro stvaranja Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca (kasnije Kraljevina Jugoslavija).
Istorijski kontekst
Proglas o džihadu sultana Mehmeda V izdat je u Istanbulu u prisustvu šejh-ul-islama, najvišeg verskog autoriteta Osmanskog carstva, čija je fetva dala versku legitimnost pozivu. Ovo je bio prvi put u modernoj istoriji da je Osmansko carstvo pokušalo da iskoristi panislamske ideje kao oružje u globalnom sukobu.
Politički motivi
Nemačka diplomatija i vojska odigrale su ključnu ulogu u pripremi ovog proglasa. Berlin je verovao da će poziv na džihad izazvati nemire i pobune u kolonijama sila Antante – naročito u Indiji, Egiptu i Severnoj Africi – gde je živelo mnogo muslimana pod britanskom i francuskom vlašću.
Reakcije u muslimanskom svetu
Iako je proglas imao veliki simbolički značaj, njegov praktični odjek bio je ograničen. U pojedinim delovima Bliskog istoka, Kavkaza i Balkana bilo je odziva, ali u mnogim kolonijama Britanije i Francuske muslimani su ostali lojalni svojim kolonijalnim vlastima.
Posledice po Balkan
Na prostoru Balkana, posebno u Bosni i Hercegovini i Sandžaku, deo poislamljenog stanovništva stavio se na stranu Centralnih sila. To je dodatno opteretilo odnose između različitih etničkih i verskih zajednica u regionu, što će imati dugoročne posledice.
Zaključak
Iako proglas sultana Mehmeda V nije doveo do sveopšteg ustanka muslimana protiv Antante, ostao je istorijski simbol koji upozorava na opasnost instrumentalizacije vere u svrhu politike. Dok je Osmansko carstvo pokušavalo da religijom mobiliše
Bonus video:
Komentari (0)