Zapadne zemlje sada imaju šansu da ozbiljno oslabe rusku vojnu avio-industriju - i to upravo tamo gde je najranjivija: u lancima snabdevanja borbenih aviona.
Novo istraživanje britanskog think-tanka Royal United Services Institute (RUSI) upozorava da kombinacija pooštrenih sankcija i ukrajinskih napada na industrijske objekte može naneti težak udarac Moskvi. Autori izveštaja, Džek Votling i Nikolaj Stajkov, navode da, i pored razvijene domaće odbrambene industrije, Rusija ostaje izrazito zavisna od uvoznih materijala i komponenti neophodnih za proizvodnju i održavanje svojih lovaca.
Prema njima, ruska vazduhoplovna industrija je „ranjiva na poremećaje i zastoje“, a ciljane zapadne mere mogle bi te slabosti dodatno da prodube, preneo je „Njuzvik“.
Suhoj - srce ruskog vazduhoplovstva
Tokom skoro četiri godine rata u Ukrajini, Moskva se snažno oslanjala na vazdušne snage: ruski avioni izvodili su razorne napade, često koristeći klizeće bombe i krstareće projektile. Iako su zabeleženi gubici, vazduhoplovstvo je zadržalo značajan operativni kapacitet.
Kompanija „Suhoj“ i dalje je ključni stub ruskog vazduhoplovnog sektora - proizvođač većine borbenih aviona, uključujući i retko viđeni Su-57, trostruki stealth-lovac. Nakon ulaska u sastav United Aircraft Corporation 2022, „Suhoj“ proizvodi modele poput Su-30MK, Su-30SM, Su-34, Su-35S i Su-57.
Precizne godišnje brojke proizvodnje aviona nisu javno dostupne, ali procene zasnovane na izveštajima ruskog Ministarstva odbrane i proizvođača ukazuju da je 2024. proizvedeno oko 90 – 100 novih borbenih aviona. To, kako se procenjuje, više nego nadoknađuje vizuelno potvrđene gubitke u Ukrajini (Oryx je zabeležio 168 aviona, pri čemu stvarni broj verovatno nadmašuje tu cifru), mada treba uračunati i intenzivno ratno trošenje letelica.
Širi problemi i međunarodni kontekst
Pored lovaca, Rusija koristi i strateške bombardere (Tu-22M3, Tu-95, Tu-160) i transportne avione (Il-78). Analitičari upozoravaju da Moskva teško nalazi zamene za uvezene mašine, materijale i alate, a u nekim segmentima postaje još zavisnija od stranih snabdevača. Istovremeno, tradicionalni kupci ruskih aviona okreću se drugim proizvođačima - primer je Indija koja je izabrala francuski Rafale umesto ruskih modela.
Autori izveštaja pozivaju članice NATO-a da razmotre kako da ponude konkurentne opcije protiv Rusije i Kine, posebno na tržištima gde će uskoro biti potrebna obnova zastarelih borbenih flota.
Kvalitet nadoknađuju brojem
Iako ruski avioni možda ne mogu tehnološki da pariraju nekim NATO ili kineskim tipovima, njihova brojnost i kontinualni razvoj još predstavljaju ozbiljan izazov. RUSI ističe da bi ciljane mere protiv dobavljača „nižih“ nivoa lanca snabdevanja mogle „Suhoj“ osakatiti, preseći pristup ključnim evropskim komponentama.
SAD, Velika Britanija i EU već su uveli niz sankcionih paketa protiv Rusije zbog invazije na Ukrajinu. U jednom od nedavnih poteza, američki predsednik Donald Tramp navodno je uveo sankcije protiv dve velike ruske naftne kompanije, dok je EU predstavila devetnaesti paket mera; istovremeno su uvedene dodatne carine Indiji zbog kupovine ruske nafte.
Ukrajinski udari i „mekše“ mere
Ukrajina sve češće napada ruske vojne i industrijske ciljeve povezane sa vazduhoplovnom proizvodnjom - od skladišta goriva i rafinerija do hemijskih postrojenja koja proizvode materijale za municiju. Analitičari procenjuju da ti udari mogu otežati Moskvi nabavku zamenskih mašina i alata.
Izveštaj takođe predlaže „mekše“ strategije: podsticanje ruskih inženjera i stručnjaka da napuste zemlju, čime bi Zapad iscrpeo tehničko znanje presudno za održavanje avio-industrije. Ako poverenje u pouzdanost ruskih aviona počne da opada, podaci upozoravaju da bi to moglo ozbiljno da ugrozi izvoz vredan stotine miliona, pa i milijarde dolara, zaključuje „Njuzvik“.
(Jutarnji list)
BONUS VIDEO
Komentari (0)